Johannes Larsen Museet

Johannes og Alhed Larsens soveværelse. Bemærk gymnastikringene i loftet

Johannes og Alhed Larsens soveværelse. Bemærk gymnastikringene i loftet

I dag har jeg set mit fremtidige soveværelse. Det er i Johannes Larsens Museet i Kerteminde. Groft plankegulv, stort vindue med lette gardiner og udsigt over hav og have. En stor fransk altan udenfor vinduerne og gymnastikringe i loftet, så man kan træne sine armmuskler. Nøej. Hvor var det lækkert.
Desværre er det ikke til at flytte ind i, for der er en strøm af besøgende gennem soveværelset dagen igennem.
Soveværelset ligger i Johannes Larsen Museet i Kerteminde. Museum for Fynbomalerne, indrettet i det hjem, hvor én af disse malere, Johannes Larsen boede igennem stort set hele sit liv (1867-1961). Smukt museum, smukke malerier og ud over det skønne soveværelse også et skønt atelier med udgang direkte til et drivhus. Hans liv som maler var vist ikke så ringe endda.
Hans og jeg havde overnattet på Kerteminde Vandrerhjem, og benyttede morgenstunden, før museet åbnede, til en travetur på Knudshoved, hvor Fynbomalerne holdt til og fandt mange af deres motiver.
Motiv med køer, som sikkert er malet af mange Fynbomalere før mig.

Motiv med køer, som sikkert er malet af mange Fynbomalere før mig.


Efter Johannes Larsen Museet kiggede vi på Art Festival 2013. 98 kunstnere fra 10 lande udstiller i ni dage i Kerteminde. Jeg lod mig specielt betage af acrylmalerier af Betina Hesselhof og Eva Mahony og fotos af Benny Nybo. De udstillede i lokaler i byens gamle håndarbejdsseminarium, der nu hedder Sortkilde Kunstcenter.
Nu er vi hjemme. Hans slår græs selv om klokken nærmer sig 22.00. Først slog han græs i Strandhuset sammen med Robert. Nu er det Skovhusets plæner, der får sig en tur.

Skriv en kommentar